Jak zdrowo przejść przez jesień w 5 krokach

autor: Teresa Majewska, redakcja: Katarzyna Terlecka

Zdrowe przejście przez Jesień w 5 krokach

Jesień jest porą przejściową pomiędzy gorącym latem a chłodną zimą. Jest to czas, kiedy powinniśmy przygotować nasze organizmy do dużej zmiany warunków atmosferycznych, która niebawem nadejdzie.

Zgodnie z Tradycyjną Medycyną Chińską („TMC”), jesień to czas chowania się do środka i skupiania się w sobie na wszystkich poziomach.

Niektórzy uwielbiają tą porę roku, a innym kojarzy się głównie z niepożądanym spadkiem energii, gorszą odpornością i uciążliwym chłodem.

Niezależnie od grupy, do której należysz, na pewno warto pamiętać o kilku prostych zasadach TMC, których przestrzeganie zagwarantuje Ci zdrowie i dobre samopoczucie podczas tej nie dla wszystkich radosnej porze roku.

1. Oczyść swój organizm po lecie.

Jesienią zmieniają się warunki zewnętrzne, więc nasze ciało wewnątrz też powinno dostosować się termicznie do tych zmian. Warto usunąć to, co zalega w ciele po gorącym lecie (często jest to duża ilość wilgoci spowodowana jedzeniem lodów i piciem zimnych napojów). Służą temu kuracje oczyszczające.

Najprostsza, najdelikatniejsza wersja oczyszczania polega na spożywaniu 3 ciepłych posiłków dziennie, na które składają się warzywa z dodatkiem zbóż (przewaga warzyw w każdym posiłku). Posiłki przygotowuj w oparciu o warzywa sezonowe tj. te, które są naturalnie dostępne jesienią. 

Najprostszym daniem jest zupa przygotowana bez białka zwierzęcego (kuracja polega na jego całkowitym wykluczeniu). Możemy jeść ją nawet 3 razy dziennie. Pamiętaj jednak, żeby najeść się do syta! 

Praktyka pokazuje, że najbardziej skuteczne jest przeprowadzanie kuracji przez 3 dni lub ich wielokrotność tj. 6, 9 , 12 dni.   

Oczyszczanie może polegać również na stosowaniu bardziej wyspecjalizowanych kuracji np. monodiet. Jednak pamiętaj, że nie każdy może je stosować i dlatego należy wcześniej zasięgnąć rady specjalisty. 

2. Jedz ciepłe posiłki i ogranicz surowe.

Jesień to według TMC czas Płuc. Tłumaczy to typową w tym sezonie skłonność do zapadania na choroby układu oddechowego. Ponieważ podatność na przeziębienie, grypę, anginę czy zapalenie zatok jesienią jest duża, pomyśl o wzmocnieniu swojego systemu odpornościowego pożywieniem.

Zgodnie z TMC pomiędzy Żołądkiem i Śledzioną a Płucami i Jelitem Grubym istnieje tzw. relacja cyklu karmiącego tj. Ziemia jest „matką” dla Metalu. Dlatego to, co jemy, ma wpływ na stan naszego układu oddechowego. Jeśli Śledziona ma w sobie za dużo wilgoci i śluzu, to będzie przekazywać je do Płuc. To z kolei może doprowadzić do kataru, kaszlu i skończyć się infekcją.

W związku z tym, większość problemów z układem oddechowym TMC leczy poprzez działanie na układ pokarmowy. Dlatego dieta jesienią jest bardzo istotna.

Jedząc gotowane, pieczone lub duszone posiłki z dodatkiem ziół aromatycznych jesteś w stanie zabezpieczyć się przed wpływem zewnętrznego zimna oraz infekcjami.

Warunkiem niezmiernie istotnym jest połączenie takiej diety z aktywnością fizyczną, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Codzienny spacer, przejażdżka rowerowa, czy marszruta z kijkami będzie wspierać układ odpornościowy – wg. TMC związany z Płucami. 

Co jeść jesienią? 

  • ciepłe śniadanie- owsianka, jaglanka lub zupa, 

  • typowe jesienne warzywa, czyli warzywa korzenne (marchewka, pietruszka, buraki, batat), kapusta, kalafior, brokuł, kalarepka, dynia. 

  • dodawaj czosnek, cebulę, por do potraw, bo rozgrzewają, 

  • nie zapomnij o natce pietruszki, koperku oraz szczypiorku, bo poza tym, że są naturalną bombą witamin, wspierają trawienie i pomagają eliminować wilgoć z organizmu,

  • przygotowując posiłki zachowuj następujące proporcje: (i) 35-60% zboża pełne i kasze, (ii) 20-25% warzywa zielone, skrobiowe i nieskrobiowe, wodorosty, algi (iii) 5-15% rośliny strączkowe (iv) 5-10% owoce oraz małe ilości orzechów i bogatych w oleje nasion (v) 1-10% pokarmy zwierzęce: nabiał, jajka, ryby, drób oraz mięso ssaków.

3. Zabezpieczaj się przed zimnem na zewnątrz.

Zabezpieczanie się przed zimnem na zewnątrz ubierając się cieplej wydaje się rzeczą oczywistą. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zimno wchodzi najczęściej przez stopy lub głowę, kark, ramiona. Dlatego tak ważna jest ich ochrona. 

Jeśli jesteś zmarźluchem, często masz zimne stopy, kolana lub nawet całe nogi, to już jesienią pomyśl o kupnie pasa do ogrzewania nerek z dodatkiem ziół rozgrzewających. Zioła te podgrzewaj na suchej patelni, delikatnie mieszając od czasu do czasu a następnie włóż do specjalnego pasa z materiału i przykładaj na dół pleców lub podbrzusze tak długo, jak będziesz czuła ciepło rozprzestrzeniające się po tej części ciała.

Kolejnym sposobem na przemarznięcie jest włożenie nóg do gorącej wody z solą i suszonym imbirem na kilka do kilkunastu minut. Po tych zabiegach nie wychodź na zewnątrz. Najlepiej od razu wskocz pod ciepły koc.

4. Dostosuj swój tryb dnia do zmieniających się warunków zewnętrznych.

Jesień to krótszy dzień i dłuższa noc, więc jest to czas, kiedy powinnaś w sposób świadomy redukować swoją aktywność. To jest Twój czas na skupienie, wyciszenie, odpoczynek, spojrzenie do wewnątrz. 

Danie sobie takiego czasu również pomaga w profilaktyce chorób.

Jesienią dzień jest krótszy, więc łatwiej jest chodzić spać według zegara narządów*. Jeśli śpimy pomiędzy 21:30 a 23:00, w czasie gdy zachodzą w naszych organizmach najsilniejsze procesy regeneracji, multiplikujemy ich efekt. Sen w tym czasie: (i) poprawia jakość naszej krwi, (ii) spowalnia procesy starzenia, (iii) wpływa na poprawę stabilności emocjonalnej, (iv) wzmacnia system odpornościowy oraz (v) bezpośrednio wpływa na urodę – dodaje blasku włosom, wygładza cerę, przywraca blask oczom.

5. Stosuj zasady „pierwszej pomocy„ przy jesiennych przeziębieniach.

Poniżej kilka sprawdzonych i skutecznych wskazówek do walki z jesiennymi infekcjami i przeziębieniami.

Pierwsze objawy przeziębienia:  

  • jeśli są dreszcze, weź ciepłą kąpiel z dodatkiem soli kamiennej (1/2 kg na wannę) – w ten sposób rozgrzejesz powierzchnię ciała a patogen wyjdzie na zewnątrz,

  • po kąpieli wypij herbatę z imbirem i lukrecją (plaster imbiru i szczypta lukrecji) a potem od razu idź do łózka. 

Uważaj z rozgrzewaniem (i) przy osłabieniu, (ii) objawach gorąca, oraz (iii) w trakcie miesiączki. 

Choroba o podłożu infekcyjnym (grypa, angina), połączona z ostrym bólem gardła:

  • zamiast herbaty z imbirem pij mocny napar z mięty 3 razy w ciągu dnia,

  • jeśli masz gorączkę, to bardzo uważaj z wszelkimi rozgrzewającymi przyprawami,

  • pij sok malinowy,

  • wyłącz białko zwierzęce (szczególności kurczaka, nabiał) oraz oczywiście cukier.

Suchy kaszel, bez kataru:

  • mleko z masłem i miodem nie zaszkodzi,

  • znakomicie sprawdza się kompot z gruszek.

Katar, śluz, zapalenie zatok, oskrzeli, mokry kaszel:

  • mleko z masłem i miodem tylko pogorszy sytuację,

  • pij wodę z imbirem i lukrecją,

  • używaj tymianku, kardamonu, cynamonu, pieprzu.    

Pewnie Cię zaskoczę, ale według TMC picie herbaty z cytryną podczas przeziębienia jest błędem. Powoduje to zatrzymanie patogenu w ciele, ponieważ cytryna zamyka pory. W tym czasie używaj dodatku smaku ostrego a nie kwaśnego. 

* Zegar narządów – koncepcja TMC opisująca dobowy rytm przepływu energii w poszczególnych narządach organizmu.

Chcesz więcej wiedzy i kontaktów?

Jeśli chcesz zasięgnąć indywidualnej porady na temat Twojego odżywiania, to możesz umówić się na wizytę do Pani Teresy Majewskiej, która jest autorką tego artykułu. Jej dane kontaktowe znajdziesz tu: Pani Teresa Majewska

Informacje przedstawione w artykule nie są pisane przez lekarza i nie stanowią porady medycznej. Wszelkie sugestie, które tu znajdziesz mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako zastępujące indywidulaną diagnozę oraz indywidualnie dobraną metodę leczenia.

Zobacz także

Uważasz ten tekst za wartościowy?

Share on facebook
Udostępnij
Share on email
Udostępnij

Newsletter

.
.