Nasze zdrowie leży w naszych rękach – co o tym mówi nauka

autor: Teresa Majewska

Fot. Teresa Majewska

Czy wiesz, że : „to co zjedliście dzisiaj na obiad, w jakiś sposób znalazło drogę do Waszego genotypu„?

Genotyp to, według Wikipedii, zespół genów danego osobnika warunkujących jego właściwości dziedziczne. Natomiast powyższe, rewolucyjne stwierdzenie padło z ust Rudolfa Jaenischa – badacza komórek macierzystych z Bostonu, który przyznaje, że „nie wiemy jeszcze, jak to się dzieje”.

Wyjaśnienie owe „jak” stanowi podstawowy obiekt zainteresowań epigenetyki, która zajmuje się badaniem dziedziczności poza genowej. Epigenetyka wskazuje, że na nasz stan zdrowia mają wpływ:

  • przeżycia oraz odżywianie w łonie matki,
  • wychowanie,
  • miłość,
  • klimat,
  • pożywienie,
  • aktywność fizyczną,
  • stosowanie używek,
  • traumatyczne doświadczenia, oraz
  • często prozaiczne decyzje dnia codziennego

Nasz potencjał rozwojowy zmienia się wraz z postępem rozwoju organizmu, nie tylko w okresie embrionalnym, ale przez całe życie dynamicznie reaguje na otoczenie. Aż do późnej starości możemy wpływać i wpływamy na niego zarówno w pozytywny, jak i niekorzystny sposób.

Czy wobec zatrważających danych statystycznych, raportów Światowej Organizacji Zdrowia mamy szansę na długie życie z zachowaniem sprawności fizycznej i intelektualnej oraz dobre samopoczucie psychiczne i satysfakcję z życia? Czy rzeczywiście mamy wpływ na to, że nie zachorujemy poważnie lub potrafimy zwalczyć chorobę?

Świat współczesnej nauki i medycyny szuka rozwiązań w środkach farmakologicznych, suplementach oraz interwencjach chirurgicznych. Według Amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób, lecznicza działalność służby zdrowia dysponuje zaledwie 10% z ogółu czynników determinujących zdrowie współczesnych populacji. Tymczasem większość z nas oddaje swoje zdrowie i odpowiedzialność za nie w ręce lekarzy.

Ogromny wpływ Twoich codziennych decyzji na Twoje zdrowie

Z reguły nie doceniamy ogromnego wpływu jaki wywierają na naszą kondycję własne, codzienne decyzje. Okazuje się, że styl życia, stan psychiczny, sposób żywienia oraz stan środowiska, w tym jakość żywności – to łącznie 74% (według Amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób) czynników determinujących nasze zdrowie!

W świetle najnowszych badań nad kontrolą ekspozycji genów, choroby genetyczne ujawniają się zaledwie u części osób predysponowanych do ich wystąpienia z racji posiadania konkretnego genu. Dzieje się tak tylko wówczas, gdy zaistnieje sprzyjające ku temu środowisko. Styl życia, w tym odżywianie może nie tylko zahamować, powstrzymać chorobę, ale wręcz może sprawić, że choroba w ogóle nie zaistnieje, mimo posiadanego genu.

W przypadku nowotworów złośliwych – drugiego zabójcy po chorobach układu krążenia, geny determinują zaledwie 2-3% całkowitego ryzyka wystąpienia nowotworu!

Z powyższego zestawienia wynika, że możemy mieć wpływ, a raczej mamy wpływ na lwią część czynników determinujących nasze zdrowie. Rzecz w tym, aby użyć ich na naszą korzyść, zamiast kierować przeciw sobie.

Poprzez codzienne drobne i ważne decyzje:

  • od tego czy wybieramy schody czy windę, rower czy samochód,
  • gdzie robimy zakupy,
  • co i kiedy jemy,
  • gdzie pracujemy,
  • jak spędzamy wolny czas, jak realizujemy nasze pasje,
  • gdzie mieszkamy,
  • jak radzimy sobie z problemami,
  • jak budujemy relacje z innymi ludźmi
  • wpływamy na nasze zdrowie i na zdrowie naszych dzieci, nawet gdy jeszcze ich nie mamy!

Epigenetycy podkreślają, że od naszych decyzji (podobnie jak od decyzji podjętych przez naszych rodziców) zależy, w którą stronę skierujemy nasz genotyp, a nawet genotypy naszych dzieci i wnuków.

Optymalizacja stylu życia jest szczególnie ważna dla osób obciążonych genetycznie i epigenetycznie, które mogą podejmując świadomie decyzje dnia codziennego przeprogramować własny genotyp w korzystnym kierunku – ku zdrowiu.

Mam nadzieję, że ten post zainspirował Cię do zastanowienia się czy Twoje codziennie decyzje mają pozytywny czy też może negatywny wpływ na stan Twojego zdrowia. Może dojdziesz do wniosku, że chciałabyś coś zmienić w swoim stylu życia, aktywności fizycznej czy odżywianiu? Trzymamy za Ciebie kciuki! Pamiętaj, że każdy, choćby najmniejszy krok się liczy, bo z każdym takim krokiem jesteś bliżej zachowania zdrowia przez długie lata.

Chcesz więcej wiedzy i kontaktów?

Jeśli chciałabyś umówić się na konsultacje do autorki tego artykułu, Pani Teresy Majewskiej, psychodietetyka oraz dietetyka Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, to więcej informacji o Pani Teresie oraz jej dane kontaktowe znajdziesz tu : Pani Teresa Majewska

Jeśli chciałabyś zagłębić się w teksty źródłowe, na których został oparty ten artykuł, to wymieniliśmy je poniżej:

  • Lin B.-H., Guthrie J. i Frazao E.,: Nutrient Contribution of Food Away from Home,
  • E. Frazao, Americas Eating Habits: Changes and Consequences, Economic Research Service,
  • Information plus. Nutrition: a key to good health,
  • Campbell Colin T. i Thomas M. Campbell II “Nowoczesne zasady odżywiania”
  • Pitchford „Odżywianie dla zdrowia”
  • Thich Chat Hanh dr Lilian Cheung Świadome odżywianie, świadome życie.

Informacje przedstawione w artykule nie są pisane przez lekarza i nie stanowią porady medycznej. Wszelkie sugestie, które tu znajdziesz mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako zastępujące indywidulaną diagnozę oraz indywidualnie dobraną metodę leczenia.

Uważasz ten tekst za wartościowy?

Share on facebook
Udostępnij
Share on email
Udostępnij

Newsletter

.
.